torsdag 19 april 2012

Glutenfria korvbröd

Okej, jag vet att jag redan har delat med mig av ett riktigt bra korv- och hamburgebrödsrecept här, men idag när jag var i bakfarten så mixtrade jag ihop ett till av andra mjölsorter. Det blev väldigt saftiga och luftiga korvbröd i lagom storlek.  Lägger därför upp även det receptet till er, så får ni själva avgöra vilket utav dom som är det bästa :)


Glutenfria korvbröd med fullkorn  12 st
25g jäst
2,5dl ljummen mjölk
2 msk flytande margarin
1/2 msk fiberhusk
1/2 tsk salt
3/4 tsk sirap eller honung
3 1/2 dl grov mjölmix (använde här Lailas gröna)
1 dl + lite till utbakningen,  ljus mjölmix (Lailas blåa)

1. Smula jästen i en bunke.
2. Värm upp mjölken i micron till 37grader och häll i den i bunken. Rör tills jästen löst sig.
3. Rör i fiberhusken och låt blandningen stå och svälla i ca 10minuter.
4. Blanda ner margarinet, salt, sirap eller honung och det mesta av mjölmixen.
Arbeta degen väl, gärna i en assistent ca 5 minuter. (Tänk på att degen ska vara smidig men inte för fast utan fortfarande lite kladdig)
5. Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.
6. Mjöla bakbordet med lite ljus mjölmix (Leilas blåa). Ta upp degen och arbeta den lite lätt.
7. Dela degen i 12 lika stora delar och forma varje del till avlånga korvbröd. Lägg korvbröden på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa ytterligare 30minuter under bakduk.
8. Grädda korvbröden mitt i ugnen i 250 C ca 5-6 min.

*Låt bröden svala under bakduk och frys sedan in dem i fryspåsar när de är helt kalla.



2 kommentarer:

Emma sa...

Ser gott ut! Nu måste jag bara hitta glutenfri rostad lök :)

Anonym sa...

Kanonbra recept :) tack!!!

/Emma