onsdag 18 april 2012

Glutenfria pitabröd- ÄNTLIGEN!!!!!

Som jag har längtat, herregud i himmelen! Det var nästan med glädjetårar jag fick fram ett bra recept på pitabröd, åh, det kan vara något av det bästa jag vet!!
Fylla med köttfärs, grönsaker, kalla köttbullar, stekt kebabbkött, falafel...ja, med vad som helst som är gott helt enkelt!
Förr (när jag precis hade flyttat hemifrån för 5 år sedan) innan jag blev glutenintolerant så åt jag pitabröd med falafel säkert 2-3 dagar i veckan, varje vecka!
haha, det var tider det!
Nu har jag inte ätit pitabröd på säkert 2 år och det suger! :(

Blev som sagt helt överlycklig när jag fick ihop ett bra recept på fullkornspita igår..

Här kommer receptet:


Fantastiska fullkornspitabröd   9 st
25 g jäst
3 1/2 dl ljummet vatten
2 msk rapsolja
1 msk fiberhusk
1/2 dl pofibrer
1 tsk honung
1/2 tsk salt
3 dl grov mjölmix (Lailas gröna)
3- 3 1/4 dl ljus mjölmix (Lailas blåa)

1. Smula jästen i en bunke.
2. Häll på det ljumma vattnet (37C) och rör tills jästen löst sig.
3 Tillsätt matolja och fiberhusk, rör om och låt svälla i 10 minuter.
4. Tillsätt salt, honung, pofibrer och det mesta av mjölmixerna.
5. Arbeta degen ordentligt, helst i en assistent i 3-4 minuter.
6. Degen ska vara smidig och inte speciellt lös.
7. Låt jäsa under bakduk i 40-50 minuter.
8. Värm upp ugnen till 250C med plåtarna i ugnen!!9.  Ta upp degen på lätt mjölmixat bakbord. Dela degen i 10 bitar och forma dem till bullar som du plattar ut till runda kakor på ca 1/2 cm tjocklek10. lägg de utplattade pitabröden på de heta plåtarna och grädda genast mitt i ugnen i 7-8 minuter.
11. Låt kallna under bakduk.



2 kommentarer:

Unknown sa...

Oh underbart!!
Jag är helt galen i pitabröd, blev så himla ledsen sist vi år pulled pork och jag ficka äta det i glutenfria wraps som ärligt var skitäckliga :(
Gjorde just en dubbel sats av det här receptet, blev kanon!
YEAY! :D

Anonym sa...

Kan man använda enbart Lailas blå, eller måste man ha den gröna?