lördag 13 oktober 2012

Naturligt glutenfri kladdkaka

Tjingeling gott folk!
Nu är det verkligen höst på riktigt och man kan vara inne och baka massa godsaker med gott samvete! (Äntligen!) :P
Jag hittade ett recept på kladdkaka i mormors "tanttidning" där de hade använt majsmjöl i och jag blev genast nyfiken på att testa, så jag gjorde om receptet lite, la till och drog i från och resultatet blev smarrigt vill jag lova!
Det blev en mustig chokladsmak och inte fullt så sött som en "vanlig" kladdkaka kan vara. Jag serverade den sedan med vaniljkesella som blev en god brytning till chokladen och en lagom sötma... :D


Vuxen kladdkaka
180g margarin
1 3/4- 2dl dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 ägg
1 dl kakao
2 dl majsmjöl (ej polenta! Risenta har majsmjöl i en gul/genomskinlig förpackning som fröerna)
+ margarin och kokosflingor till att bröa formen

1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant med flytande margarin och kokosflingor.
3. Vispa ihop rumsvarmt margarin med sockret med hjälp av en elvisp.
4. Tillsätt äggen ett i taget och rör om ordentligt.
5. Blanda kakao och majsmjölet i en bunke och sikta sedan ner i smeten, rör om försiktigt men så att allt blandas väl.
6. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 15- 17 minuter. (kakan ska vara kladdig i mitten, men inte lös)

Tips: Ställ gärna kakan i kylen när den svalnat, då får den en härlig konsistens som liknar chokladtryffel!
Servera med vaniljkesella eller grädde.

Inga kommentarer: