söndag 19 februari 2012

Söndagsexprement- Glutenfria hamburgerbröd/korvbröd

Idag blev det massa bakning (som vanligt på helgen)!
jag testade att göra hamburgerbröd och korvbröd med nyttigheter i, och resultatet blev fint, så här delar jag med mig av receptet!
(jag gjorde en halv sats med korvbröd och en halv sats med hamburgerbröd pga platsbrist i frysen ;), vilket resulterade i ca 5 av varje)





Fiberrika Hamburgerbröd     ca,10st
25g jäst
2,5dl ljummen mjölk
2 msk flytande margarin
3/4msk fiberhusk
1/2 tsk salt
3/4 tsk sirap
3dl grov glutenfri mjölmix (finax gröna)
lite drygt 1,5 dl bovetemjöl
+ sesamfrön till garnering av hamburgerbröden.

1. Smula jästen i en bunke.
2. Häll i den 37-gradiga mjölken, och rör tills jästen löst sig.
3. Rör i fiberhusken och låt blandningen stå och svälla i ca 10minuter.
4. Blanda ner margarinet, salt, sirap och mjölet.
Arbeta degen väl, gärna i en assistent ca 5 minuter.
5. Låt degen jäsa under bakduk i 30 minuter.
6.Mjöla bakbordet med en ljus mjölmix (ex Leilas blåa) och forma degen till avlånga korvbröd och/eller runda hamburgerbröd som plattas ut till drygt 1 cm tjocklek.
Jäs under bakduk ytterligare 35minuter.
7. Pensla styckena med vatten, garnera hamburgerbröden med sesamfrön, och grädda mitt i ugnen på 250 C i ca 5-6 min.

Låt svalna under bakduk, och frys dem du inte ska använda så fort de svalnat.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vansinnigt goda!!!
Mums!