torsdag 4 oktober 2012

Glutenfria kanelbullar

Kanelbullar som är sådär härligt saftiga och smarriga med mycket kanelsmak är min absoluta favorit av alla världens bullar helt klart!
Jag har idag skapat ett STORT gäng glutenfria härliga kanelsötnosar som blev galet goda och med en suuuuuper smidig deg som var suveränt lättarbetad :D
Mina goda kanelbullar    28st

                                                                50g jäst för söta degar
100g margarin
5 dl lättmjölk
2 msk fiberhusk
1/2 strösocker
1/4 tsk salt
2 tsk malen kardemumma
8 dl fin glutenfri mix (jag använde finax röda)
2- 2 1/2 dl bovetemjöl (för att få degen lite nyttigare, går att byta mot ljus mix)

                                                                       120g margarin
3/4 dl strösocker
2 msk malen kanel

 1 ägg
1/2 dl hackade hasselnötter eller pärlsocker (jag körde bara hasselnötter på alla)

1. Smula jästen i en bunke.
2. Smält smöret och värm tillsammans med mjölken till 37 grader. Häll mjölkblandningen över jästen och rör tills jästen löst sig.
3. Tillsätt salt och fiberhusk, rör om och låt sedan svälla i 10 minuter.
4. Rör ner socker, kardemumma och mjölsorterna i bunken (det går utmärkt att använda bara ljus mjölmix, men jag ville ha mina något nyttigare, därför blandade jag i bovetemjöl, som även är något grövre och därmed minskar mjölbehovet i degen lite.)
5. Låt degen jäsa till dubbel storlek under en bakduk (30 minuter).

6. Rör ihop rumstempererat margarin, socker och kanel till fyllningen till en smidig kräm i en liten skål.
7. Ta upp degen på mjölmixat bakbord och knåda den (denna deg blir supersmidig och är lättknådad och arbetad :)). Kavla degen till en rektangel, bred kanelkrämen på i ett jämnt lager och rulla sedan ihop rektangeln till en rulle (långsida till långsida). Skär rullen i 28 delar (ca 2 - 2 1/2 cm breda. Lägg delarna med snittytan upp i pappersformar eller på en bakplåtspappersklädd plåt och jäst ytterligare 20 minuter under bakduk.

8. Sätt ugnen på 250 grader.
9. Vispa upp ägget lätt och pensla bullarna. Garnera med hackade hasselnötter eller pärlsocker och grädda mitt i ugnen 7-10 minuter.

 


 

Inga kommentarer: