fredag 24 augusti 2012

Broccolipaj med ädelost


Idag har här grejats! Massa matlådor är gjorda, lägenheten städad, kylskåpet uppfyllt och powerwalk avklarad, skönt! Nu kan helgen komma! (Jag ska visserligen jobba natt hela helgen, men ändå, en helg är alltid en helg) Ikväll ska vi ha kräftskiva här i studenthuset, jag laddar inför en riktig jäkla brakfest, tjoho!


Här kommer recept på min vegetariska paj som jag slängde ihop till lunch och matlåda...


Min vegetariska broccolipaj:
110g margarin
1/2 dl sesamfrön
3 dl (lite drygt) fin mjölmix (Lailas blåa)
2msk kallt vatten
1/4  tsk salt

1 broccolistånd
5 cm strimlad purjolök
70-75g smulad ädelost
3 ägg
3 dl mjölk
salt och grovmald svartpeppar

1: Mät upp margarinet och skär det i kuber. Blanda ihop margarin, mjölmix, sesamfrön, salt och vatten till en smidig deg i en bunke, och låt sedan degen vila i kylen i 30 minuter.
2: Sätt ugnen på 200 grader.
3: Tryck ut pajdegen i en pajform Tips: Om degen är kladdig och svår att trycka ut pudra den antingen med en aning mjöl och se till att din hand är helt torr, eller stoppa handen i en fryspåse så klibbar degen inte fast i fingrarna) Nagga degen med en gaffel. Förgrädda sedan pajskalet mitt i ugnen i 10 minuter.
4: Skölj och ansa broccolin och skär den i mindre bitar.
Koka sedan upp broccolin i lite lättsaltat vatten och låt koka ca 3 minuter.
5: Skölj och strimla purjolöken i tunna strimlor.
6: Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar till en äggstanning.
7: Fyll sedan det förgräddade pajskalet med purjolöken, broccolin och den smulade ädelosten. Häll över äggstanningen.
Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25 minuter eller tills äggstanningen har stannat och pajen fått fin färg.

Inga kommentarer: