söndag 19 februari 2012

Kylskåpsrensning ;)



En titt i kylskåpet och lite överskottsenergi på det resulterade i en "restfests- paj"
Jag har ett jättebra, busenkelt pajskalsrecept som jag alltid använder mig av. Det är GI anpassat och fyllningarna går ju att variera i oändlighet!
(Idag blev det en fyllning av ädelost, purjolök, skinka, paprika och äggstanning.)



Naturligt glutenfritt pajskal

100g margarin
1/2 dl sesamfrön eller linfrön
3 dl sojamjöl
1 msk iskallt vatten

Blanda snabbt ihop alla ingredienserna. Ställ degen att vila i kylskåp 30 min, och sedan är det bara att trycka ut i formen. Nagga skalet med en gaffel.
Jag föredrar att förgrädda skalet knappt 10min i 225 c innan jag lägger i fyllningen, det ger ett krispigare skal.

Äggstanningen gör jag nästan alltid på
3ägg
3 dl mjölk
1krm grovmalen svartpeppar
salt

Inga kommentarer: