tisdag 6 mars 2012

Tidsbrist...

Shit vad jag har haft mycket att göra, har knappt hunnit starta datorn, därav mitt dåliga uppdaterande här...ska bli skärpning, jag lovar!

Idag på min lediga dag har jag bakat (såklart!)
Tekakor och morotsfrallor, mumsigt blev det, och jag lägger självklart upp recepten här! :)






      Grova tekakor  7st
25g jäst
2,5 dl lättmjölk
1/2dl flytande margarin
3/4msk fiberhusk
2 dl havregryn (sempers ren havre)
1 rågad msk honung
1/2 tsk salt
2,5 dl grov mjölmix (finax gröna)
1dl sojamjöl
+ bovetemjöl (eller annan ljus mjölmix) att mjöla bakbordet med.

* Smula jästen i en bunke (jag använder köksassistent).
* Värm mjölken till ca 40c, rör i det flytande margarinet i mjölken, och häll sedan degvätskan över jästen.
* Rör om tills jästen löst upp sig.
*Tillsätt fiberhusk och havregryn. Rör om och låt blandningen svälla i 10 min.
* Blanda i honung, salt, mjölmix, sojamjöl, och arbeta degen kraftigt i 3-5 min.
*Låt degen jäsa i 40 min under bakduk.

*Sätt ugnen på 250c.
* Ta upp degen på bakbordet och forma till 7 bullar.
* Flytta över bullarna på bakplåtspappersklädda plåtar och platta ut dem med handen så att dessa blir ca 1 cm tjocka.
* Låt tekakorna jäsa 20 min under bakduk.
* Grädda mitt i ugnen i ca 7-10minuter.

Inga kommentarer: