torsdag 12 april 2012

Finbesök med tacopaj



Åh, idag har jag haft så fint besök...Min söta lilla farfar och hans nya kärlek!
Farfar som är 81 år sprudlade av glädje och såg sådär riktigt härligt nykär ut.
När jag hämtade dem vid tåget fnissade dom och höll om varann och sa glatt att de kände sig som 17år, och att "det var nu allt de roliga började.."
Lyckliga människor är det bästa jag vet! Har aldrig sett farfar såhär glad innan!

Jag gjorde min supergoda tacopaj till middag och den blev såå uppskattad, gamlingarna sa att : Den här tacos är en väldigt god maträtt, ganska mordern" <3
glömde tyvärr att fånga den på bild innan den vart uppäten, men här är åtminstone receptet:




Glutenfri tacopaj med sting
100g margarin
2,5 dl ljus mjölmix
2 msk sesamfrön
2 msk iskallt vatten

300 g blandfärs
1 liten gul lök
1 burk (2,5 dl) cremé fraiche ICA´s paprika/chili
1 burk (2,5 dl) lätt cremé fraiche
100 g tärnad fetaost
1/2 tsk mald spiskummin
salt, vitpeppar
1 stor skivad tomat till garnering

+ Tortillachips och blandad grönsallad till servering

Börja med pajskalet:
Blanda snabbt ihop margarin skuret i kuber, mjölmix, sesamfrön och vatten i en bunke. Degen ska inte vara smulig utan bland och smidig.
Låt degen vila i kylskåp i 20-30 minuter.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 225C 7-10 minuter.

Skala och finhacka löken.
Bryn köttfärsen i en teflonpanna och krydda med spiskummin, salt och peppar.
Rör ner löken i köttfärsen och bryn ytterligare någon minut.
Stäng av värmen på plattan och rör i båda cremé fraiche burkarna i köttfärsen.
Fyll pajskalet med köttfärsblandningen.
Lägg på den tärnade fetaosten och den skivade tomaten och grädda pajen sedan mitt i ugnen i 225C ca 15 minuter eller tills pajen verkar ha stelnat lite (den ska fortfarande vara krämig!)

Servera med tortillachips och sallad och njut! :)

Inga kommentarer: