tisdag 17 april 2012

Glutenfria Muffins


Tråkigt väder och hemstudier= bakning såklart!
Idag blev jag jättesugen på att baka muffins, så muffins blev det!
äppelmuffins och hallon/bananmuffins...
Smaskigt blev det och kvällen var därmed räddad efter dagens träning.

Jag gjorde 1/2 sats av mitt muffinsrecept och gjorde 1 sats av varje för att inte fylla hela frysen, det blev ca 10 muffins av varje sort :)

Hallon- och bananmuffins  10 st stora
1 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl (50g) flytande margarin
2 dl glutenfri mjölmix (jag använde Lailas blåa)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 liten välmogen banan
1dl frysta hallon

Sätt ugnen på 225C och ställ ut ca 10 stora muffinsformar på en plåt.
Dela ägget med gulan och vitan separat i varsin bunke.
Skala och tärna bananen.
Vispa gulan tillsammans med sockret.
Blanda mjölmix, vaniljsocker och bakpulver i en separat skål.
Blanda sedan försiktigt ner mjölblandningen och det flytande margarinet i ägg och sockerblandningen.
Vispa äggvitan till ett hårt skum och vänd ner i smeten.
Rör i bär och tärnad banan och fyll sedan muffinsformarna till 3/4 och grädda mitt i ugnen i ca 10-12 minuter.


Äppelmuffins med kanel  ca 10 st
1 ägg
1 dl strösocker
1/2 dl flytande margarin
2 dl glutenfri mjölmix (alt 1 dl mjölmix och 1 1/4 dl bovetemjöl för ett nyttigare alternativ)
1 tsk bakpulver
1/2 msk mald kanel
1 litet tärnat äpple

Gör precis som på receptet ovanför men i stället för hallon och banan så tärnar du ett äpple som du blandar med 1 msk strösocker och kanelen och sedan rör ner i smeten.





 







Inga kommentarer: