måndag 8 oktober 2012

Ädelostpaj

Idag börjar vi skriva C-uppsats, vilket betyder Hejdå fritid, hejdå livet...typ i alla fall, så igår gjorde jag massa matlådor på det som fanns i kylen :)
Det blev bullar att lägga i frysen och mat för ett helt kompani så nu hoppas jag att matproblemet ska vara löst för ett tag i alla fall!
Gjorde en grov ädelostpaj bland annat som blev väldigt smaskig och funkar bra som matlåda, paj är tacksam mat!


Min ädelost paj 100g margarin
1,5 dl grov glutenfri mjölmix (Finax gröna)
1,5 dl ljus glutenfri mjölmix (Leilas blåa)
2,5 msk iskallt vatten

1 pkt rökt skinka ca 120g
1/3 strimlad purjolök
40 g smulad ädelost
1 dl riven mild ost
3 ägg
3 dl lättmjölk
vitpeppar, svartpeppar och salt

1. Blanda ihop margarin, mjölmixerna och vatten hastigt till en smidig deg. Låt degen sedan vila i kylen i 30 minuter.
2. Sätt ugnen på 225 grader.
3. Tryck ut degen i en pajform och grädda skalet mitt i ugnen i 10minuter.
4. Skölj och strimla purjolöken tunt. Strimla skinkan, och fyll pajskalet. Smula över ädelosten.
5. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och häll över pajen. Toppa med den rivna osten.
6. Grädda pajen mitt i ugnen i ca 25-30 minuter.


Inga kommentarer: