fredag 14 december 2012

Årets laddning med glutenfria pepparkakor!

Förra veckan var jag på 25års kalas hos min kompis Frida, vilket resulterade i både julmustpremiär och glöggpremiär för i år, så jag fick ett galet sug efter pepparkakor! Därför blev det till att sätta en pepparkaksdeg över natten och ställa sig och baka lite pepparkakor till spotifylistans "julkategori" på morgonkvisten :)
Hela lägenheten fylldes med en underbar pepparkaksdoft och jag kände mig som ett litet barn!
Vad vore julen utan pepparkakor??
Detta är ett kalasbra recept som ursprungligen kommer från "sju sorters kakor", men behöver extra kryddor! Förra året la jag till, men det krävdes ytterligare lite mer tyckte jag, så höfta i lite efter smak helt enkelt:


Glutenfria pepparkakor ca50st
50g margarin
1 ägg
1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
3/4 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1 1/2 tsk ingefära
1 1/2 tsk malda kryddnejlikor
ca 6-7 dl fin glutenfri mix (häll i lite i taget tills degen är fast och smidig)

1. Mät upp margarinet, skär det i små kuber och lägg ner i en skål.
2. Strö över nejlikorna, kanelen och ingefäran i skålen.
3. Koka upp socker och sirap i en tjockbottnad kastrull så att sockret smälter och massan tjocknar lite.
4. Häll sockerblandningen i skålen över margarinet och kryddorna och rör så att detta smälter samman till en massa. Rör tills massan är kall.
5. Tillsätt ägget och rör om.
6. Blanda mjölmixen och bikarbonaten i en annan bunke och rör sedan ner detta i skålen.
7. Täck skålen med lite plastfolie och ställ i kylen över natten.

Dag 2---> 8. Ta du upp degen på mixat bakbord och knådar den smidig.
9. Tillsätt mer mjölmix om det behövs. (Tänk på att mixa bordet väl så att inte pepparkakorna fastnar i bordet när du ska flytta dem till plåten)
10. Kavla degen tunt och tryck ut pepparkaksformer.
11. Grädda pepparkakorna på bakplåtspappersklädda formar mitt i ugnen i 200C ca 5-6 minuter.

12. Låt pepparkakorna kallna på kalla plåtar eller en talrik innan de läggs i en lufttät burk. 


Inga kommentarer: