onsdag 15 februari 2012


Ledig dag idag, och dessutom alla hjärtans dag!
Bio står på schemat ikväll, men innan dess är jag ju bara tvungen att baka något gottigt till kvällen....

Min stora passion är CHOKLAD! så, det blev en kladdkaka...men inte vilken kladdkaka som helst, nej, den här var helt sjukt beroendeframallande och galet GOD!!
Jag exprimenterade fram ett lite "nyttigare" recept, samtidigt som jag ville ha något litet extra i den. Det Blev en variant med bovetemjöl, lite mindre socker i och rom (Captain morgan- den mörka) och fantastiskt resultat blev det! Fluffig och lagom kladdig!
Min testperson berömde den med båda tummarna upp <3

Delar med mig av detta underbara recept här!


Emelies himelska kladdkaka
120g margarin
3 ägg
knappt 2 dl strösocker
1 dl fin glutefri mjölmix (Lailas blåa)
1/2 dl bovetemjöl
5 msk kakao
3/4 tsk bakpulver
3/4 tsk vaniljsocker
1 msk mörk rom (gärna Captain Morgan)

+ flytande margarin och kokosflingor till att smöra och "bröa" formen med

1.Sätt ugnen på 175c.
2.Smörj en rund springform (ca 23cm i diameter, gärna med löstagbara kanter) med flytande margarin, och "bröa" sedan med kokos.

3.Smält margarinet och låt det svalna.

4.Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.

5.Blanda kakao,båda mjölsorterna, bakpulver och vaniljsocker lätt i en annan skål, och vänd sedan försiktigt ner i äggsmeten.

6.Tillsätt det smälta smöret under omrörning.

7.Häll i smeten i formen.
Grädda mitt i ugnen på 175c i 17 min (kakan ska vara lite kletig när du tar ut den)

Servera med vispad grädde och ev. hallon och NJUT! :D

Inga kommentarer: