lördag 18 februari 2012

Underbara fiberfrallor

Måste dela med mig av ett fantastiskt nyttigt och gott brödrecept!
Smakar lagom sött och gott av honungen, har tuggmotstånd av fröerna och är supersaftigt! Måste prövas!
Emelisans grova
25g jäst
5 1/2 dl ljummet vatten (37c)
1 msk  fiberhusk
1 dl fibrex
1 1/2 msk honung
1/2 dl rapsolja
1 tsk salt
2 msk linfrön
3/4 dl solroskärnor, lätt hackade
230 g grov mjölmix (finax gröna)
120 g bovetemjöl

1. Mät upp fiberhusk och fibrex i en skål. Häll över 4 dl av vattnet och rör runt. Låt blandningen svälla i ca 10 min.
2. Smula jästen i en annan bunke. Häll i resten av vattnet (1 1/2 dl) och rör tills jästen löser sig. Rör i oljan.
3. Blanda i fiberhusk/fibrex-blandninge i jästen. Blanda väl (använd gärna assistent)
4. Tillsätt honung, salt, linfrön, solroskärnor och mjölet. Blanda noga. Kör ca 5 min om du använder assistent. Degen ska vara ganska lös.
5. Låt degen jäsa 40 min under bakduk.

6. Sätt ugnen på 250 c.
7. Klicka ut degen med hjälp av två skedar på bakplåtspapper. Det ska bli 12-14 frallor.
(Du kan med mjölad hand forma till frallorna när du klickat ut dem)
8. Jäs ytterligare 30 min under bakduk.
Pensla frallorna med kallt vatten och grädda sedan mitt i ugnen i 250 c, ca 10 minuter.

Pensla de gräddade frallorna lätt med kallt vatten och låt dem sedan svalna under handduk.

2 kommentarer:

Marie sa...

Hej ! Kul att jag hittade din blogg, jag är själv 24 år och gluten. Har varit det sen 3 års ålder. Ska testa baka små frallorna ikväll när jag kommer hem från jobbet, blev riktigt sugen när jag hittade din blogg :) ! Återkommer med vad jag tyckte om dom här någon dag :) !

/ Marie Bäckman, Kalix.

Emelie sa...

Åh vad roligt att höra att man kan inspirera lite Marie! Lycka till med bakningen och återkom gärna med resultatet! :)
/Emelie