söndag 26 februari 2012

Piroger

För första gången i mitt glutenfria liv har jag nu gett mig på att göra piroger!
Det var inte alls så komplicerat som jag befarat, så piroger är numera nya favoriten!

Jag gjorde en väldigt grov fullkorns variant på piroger med tacofyllning denna gången, funkade riktigt bra, lätta att kavla ut, men nästa gång ska jag kanske dock experimentera med lite blandade mjölsorter...
Receptet kommer här, bild får ni vid ett senare tillfälle (pirogerna blev till matlådor i frysen innan jag kom på att jag borde tagit en bild)

Glutenfria fullkornspiroger á la Emelie      ca 12 st:
25g jäst
2,5 dl ljummet vatten
2 msk rapsolja
1 msk fiberhusk
1 dl kesella jag tog 10%-ig, men funkar säkert lika bra med 1%-ig)
1 tsk salt
4 dl grov mjölmix
1-1 1/2 dl bovetemjöl
1 litet uppvispat ägg till pensling

*Smula jästen i en bunke.
Häll på de ljumma vattnet och rör tills jästen löst upp sig.
Tillsätt fiberhusk, salt och olja och rör om väl. Låt blandningen svälla i ca 5-10min.
Häll ner kesella, och det mesta av mjölet och arbeta degen väl, allra helst i en assistent ca 4-5 min.

Låt degen jäsa övertäckt i 40min.

*Gör under tiden fyllningen (se recept nedanför)*

Sätt ugnen på 250c.

Ta upp degen på mjölat bakbord (Mjölat med Lailas blåa mix) och knåda degen smidig.
Dela degen i 12 delar.
Forma/kavla varje del oval och fyll med (köttfärs)fyllningen, avsluta med en bit fetaost och vik ihop till en pirog. Tryck till kanterna då att pirogen håller tätt. Pensla pirogerna med uppvispat ägg.
Lägg pirogerna på bakplåtsklädda plåtar och grädda ca 10 min mitt i ugnen på 250c.


Tacokryddad Köttfärsfyllning
250g blandfärs
1msk rapsolja
1 riven morot
1 hackad gul lök
2 msk tomatpuré
1/4 dl vatten
1 krm salt
1/2 tsk spiskummin
knappt 1 krm vitpeppar
100 g fetaost

*Hetta upp oljan i en vid stekpanna. Fräs färsen brun och tillsätt den finhackade löken och den rivna moroten. Fräs tills löken är genomskinlig.
Tillsätt kryddorna, tomatpurén och vattnet. Rör om och låt puttra några minuter.
Ställ av pannan från plattan och låt svalna en stund.
Feta osten läggs i pirogen som topping på fyllningen.

Inga kommentarer: