måndag 12 mars 2012

Sista dagen på avdelning 81.

Tiden går så galet fort, har redan varit praktik i över 2 månader!!
Det ska bli skönt att få ha lite sovmorgnar och slippa gå upp 05.33 på ett tag även om det har vart helt ok (när man väl kom in i det efter x-antal veckor ;))

Jag tog på mig att baka kladdkakor och Elin fick vispa grädde, bra arbetsfördelning!?
Gjorde icke glutenfria kladdkakor, så kunde tyvärr inte smaka på dom själv, men dom blev perfekta i konsistens och utseende och alla på avdelningen dyrkade den och tog om, så jag antar att den var godkänd :D
Delar med mig av receptet om någon skulle vilja pröva!

                              

Perfekt kladdig kladdkaka med berusande touch:
3 ägg
2 dl strösocker
105g margarin
1 1/4 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 knivsudd salt
4 msk fin kakao
1 msk mörk rom
+ flytande margarin och kokosflingor till formen
och florsocker till garnering.

1.Sätt ugnen på 200C.
2.Smält margarinet och ställ åt sidan och låt svalna.
3.Vispa ägg och socker vitt och pösigt med elvisp.
4.Blanda de torra ingredienserna i en separat bunke.
5.Rör försiktigt i mjölblandningen i äggsmeten (obs! Använd INTE elvispen! Då blir kakan torr och kompakt)
6.Rör i det smälta, avsvalnade margarinet och romen. Se till att smeten är väl blandad och häll upp den i formen.
7.Grädda i nedre delen av ugnen ca 12 minuter. (Tips! Sätt klockan på 10 min och kontrollera konsistens, alla ugnar är olika!)

Servera med vispad grädde och ev. lite färska hallon eller jordgubbar.