måndag 2 april 2012

Dunderkur mot förkylning!

Usch, kände redan när jag la mig igår att min hals inte var som den skulle alls och den var ju knappast bättre i morse när jag vaknade :(
Eftersom jag får halsfluss lite då och då så var jag övertygad om att det var nåt sånt "kul" på G, men efter en inspektion i halsen syntes inga tecken på det, så det är väl bara en skitförkylning på väg...

Min mormor har lärt mig ett husmorsknep på en "häxbrygd" som jag kallade den när jag var liten.
Den har jag introducerat på alla mina krassliga kompisar genom åren och den funkar!!

Dunderkur mot förkylning 1 liter
1 liter vatten
1 hel kanelstång
10 st hela kryddnejlikor
2-3 cm färsk ingefära skalad och skuren i skivor
+ honung till servering

Gör så här:
Häll upp 1 liter vatten i en kastrull.
Lägg i kanelstång, nejlikor och skivad och skalad ingefära.
Koka upp under lock och sänk sedan värmen.
låt blandningen stå å sjuda i några minuter ca 5-7 min med locket på ( vätskan ska bli brun-"tefärgad")
Häll upp blandningen i en karaff och ställ in i kylen när den svalnat.

Drick blandningen som te, varm med 1 tsk honung och ev några droppar pressad citron i.
Drick ofta så ska du se att detta gör underverk!

-->Kanel och ingefära hjälper immunförsvaret, honung är lenande och bakteriedödande för halsen och citronen kan verka lite utdrivande.


  

Inga kommentarer: