fredag 4 maj 2012

Risgrynspudding






När jag ändå hade ugnen igång idag fick jag ett infall att göra risgrynspudding!
Det åt jag alltid när jag var liten, men sedan har det liksom inte blivit av...
Det är lättgjort och bra att ha som kvällsmat eller lätt lunch, så jag blev nöjd med dagens beslut att göra en form :)
Som sagt, det är superenkelt att göra så här kommer receptet så att ni kan testa!

Emelies Risgrynspudding 3 port
500g risgrynsgröt (färdig "korv" från felix)
2 ägg
kanel + kardemumma efter smak
2 msk kokos
1 msk flytande margarin till formen

* Sätt ugnen på 200C.
* Kläm ut grötinnehållet ur förpackningen ner i en skål. Tillsätt ägget, kardemumman och kanelen och blanda väl.
* Smörj en liten ugnsfast form med det flytande margarinet.
* Häll i grötsmeten i formen och garnera med kokosen (egentligen ska man ha ströbröd ovanpå, men eftersom det innehåller gluten och jag tycker att det glutenfria är för onyttigt så tar jag kokos och det funkar utmärkt!)
* Grädda puddingen mitt i ugnen tills den fått en fast konsistens och en gyllenbrun yta, ca 30-40 minuter.
* Njut den varm eller ljummen med sylt eller mixade hallon och blåbär, såå gott!



Inga kommentarer: