torsdag 23 augusti 2012

Hemmagjorda falafel



Jag vet inte hur många gånger jag har prövat olika recept på kikärtsbiffar/falafel och jag blir lika besviken varje gång när dom smular sönder sig i stekpannan och inte går att vända, så nu har jag exprimenterat fram ett eget, helt perfekt recept! Åh, det blev så bra!!! Det blev en perfekt "deg" att både rulla och steka, måste dela med mig av receptet till er här!
Laga och njut! :)
Falafel   9st
250-300g blötlagda kikärtor (jag använde ett tetrapack från ICA, tror dem innehåller 280g)
1msk potatismjöl
1 msk rapsolja + 1 msk att steka i sedan
3/4 tsk spiskummin
salt, vitlökspulver, chilipulver (och/eller andra kryddor efter smak, jag tog dessa..)

1: Häll av kikärtorna och skölj dem noga i kallt vatten. Häll över ärtorna i en skål och mixa med en stavmixer (OBS! Mixa INTE kikärtorna helt släta, då kan degen bli lös!)
2: Tillsätt kryddor, olja och potatismjölet och rör ihop till en smidig "deg".
3: Häll i ordentligt med olja (ca/minst 1 msk) i en stekpanna och låt bli ordentligt varmt.
4: Forma degen till 9 runda falafel och lägg dem på en tallrik medan du hettar upp stekpannan.
5: Stek sedan falaflen runt om på ganska hög värme, men passa noga så att de inte bränns! Vänd ofta med en stekpincett. Sänk sedan värmen något och stek någon minut extra, falaflen är klara när de har en fin yta och inte känns "degiga"
Servera i hembakt, glutenfritt pitabröd med grönsaker och turkisk yoghurt eller bara tillsammans med en god sallad.



1 kommentar:

Emelie sa...

Plockade upp ett gäng falafel ur frysen igår till middagen, värmde på dom i stekpannan och dom smakade som nygjorda!
Alltså inga som helst problem att göra en stor sats och frysa in i fryspåsar. Har ni inte prövat dessa innan, så kan jag verkligen rekommendera att göra det! Såååå goda i ett pitabröd med sallad och sås!