tisdag 4 september 2012

Baka,baka liten...fralla!?

Tjingeling kära glutenintoleranta bloggläsare!
Nu har jag bakat massa bröd (igen) Gjorde bland annat mitt LCHF-bröd, gott som vanligt :P Har du missat receptet? Kolla in "brödetiketten" till höger på sidan!
Sedan gjorde jag ett gäng fiberrika, lättbakade frallor, som nin får recept på här...





Nyttiga fiberfrallor a´la Emelie  6st
25 gram jäst
3,5 dl mjölk (37 grader)
1 msk rapsolja
3/4 msk fiberhusk
1/2 dl fibrex
1 tsk brödsirap
1/4 tsk salt
4,5 dl grov mjölmix (jag använde finax gröna)

1. Smula jästen i en bunke.
2. Värm mjölken till 37 grader, och häll den över jästen. Rör om och lös jästen.
3. Tillsätt olja, fibrex och fiberhusk. Rör om och låt sedan stå och svälla i 10 min.
4. Blanda i salt, brödsirap och det mesta av mjölet. Degen ska vara kladdig men inte lös.
5. Täck degen med en bakduk och låt jäsa i 30 min.
6. Tillsätt ev. mer mjöl i degen om den känns för lös. Klicka ut 6 frallor på en bakplåtspappersklädd plåt.
7. Strö över lite mjöl på varje degklick och forma dem till runda frallor. Täck frallorna igen och låt jäsa ytterligare 30 min.
8. Grädda frallorna mitt i ugnen i 10minuter.

Låt kallna under bakduk

Inga kommentarer: