torsdag 15 november 2012

Köttbullar med blomkålsmos

Hallihallå!
I dessa C-uppsatas tider gäller det att göra snabblagad mat för att hinna med allt som vill hinnas.
Skriva, träna, äta, sova, jobba...vart tar dagarna vägen?
Idag blev det i alla fall färdiglagade köttbullar (ajajaj, jag vet!) och blomkålsmos (!)
Supergott, äter aldrig potatismos längre, dels för att det sägs vara onyttigt (högt GI-värde) och dels för att blomkålsmos smakar mycket mer! :)

Jag mixar inte min utan jag stöter/mosar den med en potatisstöt, min pappa däremot kör moset med elvispen, så det är en smaksak om man vill ha det slätt eller med klumpar/bitar i, som ni ser på bilden kör jag helst med bitar så att det blir lite tuggmotstånd! :)


Blomkålsmos  3 port
1 blomkålshuvud
2 msk margarin
ca 1/4 dl mjölk (beroende på önskad konsistens)
Salt, vitpeppar och vitlökspulver efter smak.

* skölj och skär blomkålen i mindre buketter.
* Koka blomkålen mjuk i lite lättsaltat vatten (ca 15-20 min)
* Mosa blomkålen med potatisstöt eller elvisp, tillsätt margarin och mjölk i omgångar för att inte få ett för löst mos (använder du elvisp krävs MINDRE mjölk än om du använder potatisstöt).
* Smaka av med kryddorna.
 
Servera till köttbullar, pannbiff eller falukorv.

Inga kommentarer: