torsdag 8 november 2012

Syrrans Lchf-knäcke

Hejåhå, nu hade det vart skönt om det kunde vara fredag kändes jag...
Men, inte deppa över det, det är ju snaaaart fredag trots allt och idag är en bra dag på gymmet--> 1 timme core styrka :)

Igår gjorde jag i alla fall ytterligare en variant på mina fröknäcke. Tidigare har jag ju gjort både ett med majsmjöl och ett med
ägg, men nu har min syrra tipsat mig om en lchf-variant med fiberhusk och pofibrer, både glutenfritt och kolhydratsfattigt...
Det blev väldigt gott och sprött, så detta kan jag verkligen rekommendera!


Glutenfritt & kolhydratsfattigt fröknäcke 1plåt
 1 1/4 dl solroskärnor
1/2 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 msk fiberhusk
2 msk pofibrer
knappt 1/2 dl rapsolja
2 1/4 dl kokhett vatten
3/4 tsk flingsalt/havssalt + lite att strö ovanpå knäcket

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Mät upp de torra ingredienserna i en bunke.
3. Koka upp vattnet i en vattenkokare eller i kastrull, häll vattnet i bunken och rör om.
4. Tillsätt olja och salt, rör runt och låt sedan stå och svälla i 10 minuter.
5. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt med hjälp av en slickepott. Strö över lite havssalt och grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
6. Ta ut plåten och skär kakan i lagom stora bitar och sätt sedan in i ugnen i ytterligare ca 10 minuter.
7. Ta ut plåten och vänd på bitarna, sänk värmen till  50-75 grader och sätt in plåten igen med ugnsluckan på glänt tills dess att knäckebitarna är helt torra.
8. Låt kallna och förvara sedan i en burk.




 
 

2 kommentarer:

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Vilket härligt knäcke! Se jättegott ut :)

Emelie sa...

Ja, dom är verkligen kanon!
Smakar lite popcorn på de krispiga/välgräddade delarna så dessa funkar lika bra till ostbrickan som snacks.
Jag kör två bitar med ost på till min frukostsmoothie i stället för smörgås just nu.