söndag 11 november 2012

Vegetarisk expressvariant av flygande Jacob!


Tjoho, då hamnade jag här igen efter en dag med fart och fläkt.. :)
Träna, städa, handla, fixa farsdagspresent till pappsen...och jag hann till och med med en löprunda för första dagen på ett tag, kändes riktigt bra faktiskt (måste skryta lite för att peppa mig själv) uppehåll och 9 grader, det måste man väl ändå räkna som "härligt löpväder" för att vara november i Sverige!?

Middagen blev vegetarisk..flygande Jacob som är en av mina favoriter (om man bortser från baconet) fick en ny kostym i form av quornbitar och utan ugn..
Gott och utan konstigheter..


Min "falska" flygande Jacob  1port
2 - 3dl frysta quornbitar
1 msk rapsolja
1/4 gul lök
2 dl matlagningsgrädde
3-4 msk chilisås
salt och vitpeppar
 ev. bacon för den som tycker om

Till serveringen:
Kokt ris
Jordnötter
Banan
Gurka
Morot

Tillaga quornbitatarna enl. förpackningen i rapsoljan i en teflonpanna.
När quornbitarna är genomstekta, tillsätt matlagningsgrädde, chilisås, salt och peppar och låt puttra 10 minuter.
Knaperstek bacon om du vill ha det till för en mer flygande jacob-lik rätt.
Strö jordnötter och bacon över quornröran och servera tillsammans med valfria grönsaker och ris (jag tog bara grönsaker för ett GI-vänligare alternativ).

Inga kommentarer: