tisdag 13 november 2012

Hej och hå framåt ska det gå!

Förr intalade jag mig att jag inte va någon "löparmänniska", att jag fick ont i benhinnorna och att min astma inte klarar av att springa ute på våren när det är pollen i luften och sedan inte heller på vintern med den råa luften och så vidare...All annan träning har gått bra utom just löpning...
Tills den dagen jag började bli bra på det!
När jag väl började springa och kom till "gilla-stadiet" blev jag mer motiverad, började jogga oftare, blev bättre och bättre och tyckte då att det var riktigt kul!
Man ska aldrig ge upp helt enkelt, och man måste alltid ge saker och ting en chans för att kunna se om man gillar det eller inte...

Alldeles i början när jag skulle börja jogga och vänja kroppen så var det 1 min löpning och 2 min powerwalk x 6, sedan blev det suggestivt  mer löpning och mindre pw emellan...till slut var jag uppe i 10 min löpning och 1 min pw, och nu springer jag i ett jämnt tempo min runda på i en halvtimma utan problem och det är en underbar känsla av att bli bättre och bättre och klara mer och mer!

När jag var på Paolo Roberto föreläsning för några veckor sedan tryckte han mycket på vikten av att jogga/springa, det ger en belastning på hela kroppen som bygger upp musklerna och stärker skelettet. Dessutom har det en positiv effekt både på vikten och på konditionen :D
Så, med detta inlägg vill jag säga: Alla kan springa! Testa att jogga och känn hur kroppen mår bättre..
Börja sakta och med korta intervaller för att inte känna dig "dålig" och tycka det är tråkigt och tröttna, det är bättre att börja lågt, känna sig duktig och motiverad att fortsätta!
Kom igen gott folk, nu springer vi in de nya året!


Inga kommentarer: