söndag 6 januari 2013

Nybakat

Söndagmorgon, härlig morgonpromenad genom en dimmig och sovande stad följt av nybakade frallor och en stor kopp kaffe. Nu är jag redo för dagen! :)
Bakade fullkornsfrallor igår eftermiddag och resultatet blev saftigt och gott!
Jag hittade för en gångs skull ett färdigt recept på ICA som jag utgick ifrån för att få lite inspiration, men jag tog bort och la till ändå (jag kan inte följa recept!) så det blev ändå till mitt egna i slutändan.
Här är receptet som gav mig inspiration, och såhär blev mitt resultat:

 
 Glutenfria, saftiga fullkornsfrallor  ca 16 st
1 paket färsk jäst (50 g)
6 dl lättmjölk
4 msk rapsolja
2 msk fiberhusk
1 dl havregryn (
ren havre)
2-3 tsk malda brödkryddor
ca 1 tsk salt
5 1/2 dl grov glutenfri mjölblandning
(jag använde Finax gröna mjölmix)
ca 2 dl fin glutenfri mjölblandning
(jag använde Finax röda) + ev. lite till utbakningen
Sesamfrön till garnering
  1. Smula jästen i en skål. Värm mjölken till 37grader och häll tillsammans med oljan över jästen och rör om. Blanda ner fiberhusk, havregryn och salt. Rör om och låt stå i 10 minuter.
  2. Tillsätt det mesta av mjölet och brödkryddorna och arbeta kraftigt antingen i matberedare eller för hand (degen ska vara ganska lös, men inte geggig!)
    Låt jästa 30 minuter under bakduk.
  3. Tillsätt ev. mer mjöl om degen är väldigt lös, annars klicka upp degen med hjälp av 2 matskedar till 16 frallor/klickar på bakplåtspappersklädd plåt.
    Pudra en gnutta mjöl på varje "klick" och forma försiktigt till en rund bulle.
    Låt jäsa ytterligare 20 minuter under bakduk.
  4. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med kallt vatten och strö på sesamfrön eller solrosfrön. 
  5. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter eller tills bullarna har fin färg.

Inga kommentarer: