tisdag 19 februari 2013

Nyttig "potatissallad"

Hejhopp!
Dagarna rullar på i racerfart och jag har knappt hunnit träna seriöst på flera veckor! Har dock äntligen varit och bränt bort mitt kärl i näsan som under en lång tid gärna gett mig näsblod i tid och otid, så nu har jag (peppar, peppar ta i trä) varit fri från näsblod sedan dess! Så, imorgon tänkte jag ta en löprunda för första gången efter ingreppet, så håll tummarna för mig! :D

Min kära syster som är tränings- och hälsofrälst var på besök förra veckan och lärde min lite nya hälsosamma grejer att ta tag i livet med igen. Det blev bland annat en LCHF/GI-variant av potatissallad som var såååå god! Jag som aldrig gillat potatissallad blev barnsligt förtjust i denna varianten!

Zucchinisallad  4 port
1 stor zucchini
1/4 purjolök
1 1/2 - 2 burkar naturell cremé fraiche eller gräddfil (beroende på hur krämig sallad du vill ha kan du anpassa mängden och produkt)
1-2 msk majonäs
2-3 tsk senap
salt, vitpeppar

1. Skölj och tärna zucchinin i små tärningar och ansa purjolöken och strimla den fint.
2. Hetta upp en teflonpanna med 1 msk rapsolja och bryn snabbt zucchini och purjolök för att få dem lite mjuka. Ställ sedan åt sidan för att kallna.
3. Rör ihop den kalla zucchinin, purjolöken, majonäs, och cremé fraiche i en skål. Smaka av med senap, salt och vitpeppar och låt salladen sedan stå kallt för att dra åt sig gärna några timmar.

Servera tillsammans med grillat kött, kallskuret eller stekt kyckling.

Vi åt salladen tillsammans med kallskurna charkuterier och melon/vindruvor/ananas, super smarrigt!

Inga kommentarer: