tisdag 24 januari 2012

Glutenfria pepparkakor

 
 
Lätta,Luftiga och helt galet goda! Blir nästan lika luftiga som en maräng och smaken var helt perfekt!
Talar givetvis om mina hembakta pepparkakor!
Även min familj och mina vänner som inte äter glutenfritt i normala fall tyckte att dessa pepparkakor var gudomliga!

Emelies glutenfria pepparkakor  85-100st

100g margarin
2 ägg
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 1/2 tsk bikarbonat
3 tsk kanel
2 1/4 tsk ingefära
2 1/2 tsk malda kryddnejlikor
ca 7 dl fin glutenfri mix (jag använde sempers "fin mix")

1. Mät upp margarinet, skär det i små kuber och lägg ner i en skål.
2. Strö över nejlikorna, kanelen och ingefäran i skålen.
3. Koka upp socker och sirap i en tjockbottnad kastrull så att sockret smälter och massan tjocknar lite.
4. Häll sockerblandningen i skålen över margarinet och kryddorna och rör så att detta smälter samman till en massa. Rör tills massan är kall.
5. Tillsätt äggen och rör om.
6. Blanda mjölmixen och bikarbonaten i en annan bunke och rör sedan ner detta i skålen.
7. Täck skålen med lite plastfolie och ställ i kylen över natten.

Dag 2---> 8. Ta du upp degen på mixat bakbord och knådar den smidig.
9. Tillsätt mer mjölmix om det behövs.
10. Kavla degen tunt och tryck ut pepparkaksformer.
11. Grädda pepparkakorna på bakplåtspappersklädda formar mitt i ugnen i 200C ca 5-6 minuter.

12. Låt pepparkakorna kallna på kalla plåtar eller en talrik innan de läggs i en lufttät burk.