onsdag 28 mars 2012

Våffeldagen- sisådär 3 dagar försent...


I söndags var det som ni säkert vet vet våffeldagen. Jag jobbade och till tre-fikat bjöds det på våfflor, men självklart inga glutenfria, så jag fick vara utan :(
Idag däremot på min lediga dag så blev det våfflor till lunch!
Hemmagjorda,nygräddade våfflor med färska hallon på...Mmmm, det var så gott!!
Jag har inte ätit våfflor sedan jag upptäckte att jag var glutenintolerant!

Jag bjöd min mamma som var här på detta recept och hon blev helt till sig, sa flera gånger att dom var hur goda som helst, och det var ett bra betyg från någon som inte är glutenintolerant tyckte jag :D



Glutenfria frasvåfflor  ca 7 st
2 ägg
3 dl maizena majsstärkelse
3 dl mjölk
4 msk neutral olja (rapsolja)
2 tsk bakpulver
1/2 krm salt
+ 1 tsk flytande margarin till första laggen

Knäck äggen i en skål. Vispa upp dem tillsammans med salt och hälften av mjölken.
Blanda majsstärkelsen med bakpulvret och rör sedan ner i äggsmeten.
Tillsätt resten av mjölken och oljan och rör ordentligt.
Låt smeten stå och svälla i 5- 10 minuter.
Värm upp våffeljärnet, smörj med lite margarin och fyll sedan med smet (obs! Våfflorna jäser upp under gräddningen så häll inte i för mycket smet åt gången i våffeljärnet!)

Servera våfflorna med färska bär (hallon och blåbär eller skivad banan med lite kanel) för en nyttigare variant.