torsdag 29 mars 2012

Vardagslyx

Jag har en kompis här i korridoren där jag bor som en kväll för längesedan hade belamrat hela köket...det var lökar, äpplen, bunkar, köttfärs, ägg och stekpannor överallt!
- Oj, ska du ha fest?, var det första jag slängde ur mig.
- Nej,nej, svarade hon. Jag ska bara göra lite pannbiffar till matlådor...
Jag skrattade till för det var verkligen mat för ett helt kompani fram dukat.

Hon talade om att hennes mamma gjorde nåt recept med äpple i pannbiffarna och att det var så himla gott, och genast satte hon igång tankarna i mitt huvud!
Jag var bara tvungen att gå hem och testa!

Jag knåpade ihop några otroligt goda piffar som jag bjöd min mamma på igår när hon kom på besök. Jag fick massvis med beröm för middagen, så här delar jag med mig av mitt recept till er:




Lyxiga ädelostfyllda färsbiffar  6st
250 g blandfärs
1 ägg
1msk mjölk
1/2 riven gul lök
1 litet skalat och rivet rött äpple
40g ädelost
vitpeppar (ca 1/2 krm), salt efter smak (tänk på att ädelosten ger mycket sälta!)
1 msk flytande margarin.

Skala och riv äpplet och löken.
Blanda köttfärs,ägg,lök och äpple i en skål.
Tillsätt mjölk så att "köttsmeten" blir smidig och håller ihop.
Smula ner ädelosten i skålen och tillsätt kryddorna, rör om.
Forma smeten till 6 st biffar och stek dessa på medelvärme i 1 msk margarin.
Stek biffarna tills dem får fin färg och är helt genomstekta.

Servera gärna tillsammans med klyftpotatis och god sallad med en liten fetaoströra.