söndag 20 maj 2012

Äppelpaj med vaniljglas

-Hej, vad gör du? Bjuder du på middag idag eller ska du jobba?
-öööh, nej, jag ska nog inte jobba idag...
- Bra, då ska jag bara hoppa in i duschen och så kommer vi sen. Är hos dig om 1,5h ungefär! Hej så länge!
Detta samtalet kom från min mamma nu på förmiddagen, vet inte om familjen tycker att jag kommer hem för sällan eller om dom bara var sugna på en tripp till Halmstad idag i det fina vädret, 17mil enkel väg  ;)
Hela familjen kom i alla fall ner på besök.
Jag slängde snabbt ihop en äppelpaj på det jag hade hemma, det vill säga inte så mycket, men den blev super! Lite knäckig, lagom söt och massa smuldeg- mums!
 
Det blev fika i trädgården, en shoppingtur och sedan grillning utomhus, myspys med min underbara familj helt enkelt.




Emelies enkla äppelpaj
3 röda äpplen (med skalet på)
110g margarin
1 dl boveteflingor
2 1/2 dl glutenfri mjölmix (jag använde sempers mix)
1/2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1/4 dl Hasselnötter
1-2 krm kardemumma
1 msk strösocker
1 1/2 tsk kanel

* Sätt ugnen på 225C.
* Smörja en pajform med lite margarin.
* Skölj och skiva äpplena i tunna klyftor. Lägg dem i ett fint mönster i botten på pajformen och strö över kanel, socker och kardemumma.
* Mät upp smöret och skär det i små kuber. Lägg smör, mjöl, boveteflingor, socker och vaniljsocker i en bunke och arbeta ihop till en smulig massa med hjälp av en gaffel. Strö smuldegen över äpplena.
* Hacka hasselnötterna grovt och strö dem sedan över smuldegen i pajformen.
* Grädda mitt i ugnen i ca 20 min eller tills pajen fått fin färg.
* Servera pajen ljummen eller kall med vaniljglass.
Före gräddning

Efter gräddning

Inga kommentarer: