onsdag 24 oktober 2012

Raggsockar på...

Nu var det min tur...
Trodde länge att jag skulle slippa förkylningen som alla andra verkar ha haft denna hösten, men igår kväll kom den och hälsade på även mig.
Raggsockar på, mormors häxblandning, soffläge och så massa nässpray, så hoppas jag att jag är frisk till helgen när jag ska upp till mina päron och fira min födelsedag med släkten som jag inte träffat sedan i somras...
Pappa har utlovat färska bohuslänska räkor med aioli och vitt vin på fredag kväll (som han alltid gör när jag ska komma :)) så det vill jag ju knappast missa!! Längesedan jag fick nyupptagna västkusträkor nu!


Häxblandning som funkar
1,5 l vatten
5 cm färsk ingefära i skivor
1 hel kanelstång
10 hela kryddnejlikor
+ 1 tsk honung till serveringen

Fyll en kastrull med vattnet.
Skala ingefäran och skär den i skivor/slantar och lägg ner i grytan.
Lägg ner kanelstång och kryddnejlikor och sätt på lock.
Låt detta koka upp, säng sedan värmen och låt sjuda i 7-10 minuter med locket på.

Jag brukar hälla upp blandningen på en karaff och ställa in i kylen, sedan värmer du det du ska dricka i en kopp.
Blandningen dricks rykande het med ev. 1 tsk honung i för att lena halsen.


Inga kommentarer: