onsdag 31 oktober 2012

Spännande Vegopaj

 

Dags för min favoritmiddag--> paj!
Tänkte variera mig lite och köra på den gröna linjen idag och dessutom utesluta ädelost som jag annars alltid tycks ha i när jag gör paj ;)
Nu blev det i stället en spännande variant av broccolipaj med vitlök och soltorkade tomater.

Glutenfri vegopaj med vitlök
100 g margarin
1 1/2 dl ljus glutenfri mjölmix
1 1/2 dl bovetemjöl
2 msk kallt vatten

1 broccolistånd
5 marinerade soltorkade tomater
2 vitlöksklyftor
3 ägg
3 dl lättmjölk
100 g god riven grevéost
vitpeppar, salt

1. Rör ihop ingredienserna till pajskalet i en bunke och ställ sedan in i kylen för att vila i 30 minuter.
2. Sätt ugnen på 200 grader.
3 Tryck ut pajskalet i en pajform och grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.
4. Dela undertiden broccolin i mindre buketter och koka den i lättsaltat vatten 10 minuter.
5. Skala och skiva vitlöken i små bitar. Skölj av och strimla de soltorkade tomaterna och lägg ner det i de förgräddade pajskalet tillsammans med den kokta broccolin.
6. Vispa ihop ägg, mjölk och kryddor och häll över pajen. Strö den rivna osten över pajen och sätt in pajen mitt i ugnen.
Grädda i 200 grader i 25-30 minuter.

Inga kommentarer: